maanantai 17. toukokuuta 2021

Voikukan uuttaminen

Tämän illan projekti....kun kävin saippuahuoneessani ja meinasin alkaa tekemään kaura-hunaja saippuaa. Katsoin hyllyssä, että ei hitsi, mulla on 3 purkkia vielä kuivattua voikukkaa ja kohta ulkoa saa kerätä ja kuivattaa niitä lisää. Tänään jo vähäsen voikukkia näkyi, mutta kohta taatusti kuivurillinen löytyy kukkasia. Niinpa kaivelin kaapista kookosrasvani ja oliviiöljyni ja kippasin voikukat niiden joukkoon lämpöuuttumaan reiluksi kahdeksi tunniksi. Vielä jäi vähän voikukkaa, mutta voikukkavettä/teetä juodessani hokasin, että sellastahan vois tehdä saippuaan nesteeksi. 

 Mun oli näillä uusilla tuoksuilla siis tarkoitus ensin tehdä sitä kaura-hunaja saippuaa...varmaan joskus teenkin, mutta nyt aloin miettimään, että jos nyt laitan näitä, niin en koskaan pian saa tietää, mille ne oikeasti tuoksuu, kun voikukasta tulee se ominaistuoksunsa ja toisekseen en sais tietää, mille tuoksuu ilman tuoksua oleva voikukka-kaura-hunaja saippua. Mä ehkä joudun kokeilemaan sitä tuoksutonta ja mua kiehtois, minkä värinen siitä tulis. Näin voi suunnitelmat muuttua. Ei silti, kyllä nämäkin tuoksut edelleen kiehtoo, mutta nyt ekana voisin katsoa minkälainen on tuoksuton ja väritön saippua. Veikkaampa, että lopputulos ei ole täysin tuoksuton valkoinen...vaikka no, ei voi tietää. 🤷🏻‍♀️ Näin ne iskee ne PAKKO SAADA KOKEILLA. Ja oishan se nyt hienoo, jos saippuasta tulis kiva ihan ilman tuoksuja...mut mulle tuoksut on tärkeitä, mut tän haluan ehkä kokeilla.  Samalla näkisin onko mun voikukka saippuoiden kellertävä väri oikeesti voikukasta vaiko sitrus tuoksuista. Monta kärpästä yhdellä iskulla. Ja sit jos kuitenkin loppumetreillä päädyn hunaja tuoksun laittoon, niin sit voin sanoa itselleni, että voi mua! 😂 Joskus vois myös koittaa uuttaa vähemmällä määrällä voikukkaa, että miten se vaikuttais. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti